پیام به مناسبت هشت مارس روز جهانی زن- شهلا دانشفر

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۷۶۹

هشت مارس روز جهانی زن در ایران، امسال روز گرامیداشت انقلاب  زن، زندگی، آزادی است. روزی است در دل انقلاب  برای رهایی از شر حکومت آپارتاید جنسی و بساط سرکوب و جنایتش. انقلابی که همگان آنرا زنانه میخوانند.  هفت ماه است که مردم در جدالی گسترده علیه چنین حکومتی که بیش از ۴ دهه زیر پرچم حجاب و تبعیض جنسیتی دارد جنایت میکند و زندگی و معیشت کل جامعه را به تباهی کشانده است، شب و روز ندارند. از همین رو امسال روز جهانی زن در ایران در اتصال مستقیم با انقلاب قرار دارد. انقلابی که ژینا (مهسا امینی) نماد آنست و انقلابی است انسانی و مدرن که توجه جهان را به خود جلب کرده است. هشت مارس را به یک روز اعتراض سراسری و توده ای علیه حکومت ضد زن و ضد بشر جمهوری اسلامی در تمامی شهرها و هر کوچه و خیابانی تبدیل کنیم. از هم اکنون با شعاردهی های شبانه و شعار نویسی بر در و دیوار به  استقبال بر گزاری با شکوه چنین روزی برویم و روز جهانی زن را به روزی تاریخی در انقلابمان تبدیل کنیم.

خوشبختانه جنب و جوش و تحرکات برای برگزاری روز جهانی زن در سطح سراسری و قدرتمند چه در ایران و چه در خارج کشور گسترده است. ۵۲ تشکل از دانشجویان و جوانان انقلابی محلات و فعالین مدافع حقوق زن وبخش های مختلف جامعه طی بیانیه ای همه مردم را به اعتراض سراسری به مناسبت روز جهانی زن فراخوانده اند. نهادها و تشکلهایی چون ندای زنان ایران، شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت و شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی نفت (ارکان ثالث) در بیانیه های پر شور خود به مناسبت هشت مارس از این فراخوان اعلام حمایت کرده و همگان را به پیوستن به این روز مهم اعتراضی فراخوانده اند. این فراخوان به گفتمان وسیع در مدیای اجتماعی از سوی نهادها و تشکلهای مختلف تبدیل شده است.

من نیز همصدا با این ۵۲ تشکل و همه حامیان آن و همصدا با تمامی فعالین مدافع حقوق زن که به استقبال برگزاری سراسری روز جهانی زن میروند، همه کارگران، معلمان، بازنشستگان، دانشجویان ودختران و پسران و جوان و همه مردم را به حضور فعال در برنامه های اعلام شده اعتراضی برای هشت مارس فرا میخوانم.

بیانیه ها و قطعنامه های هشت مارس امسال بر محور منشور خواستهای حداقلی بیست تشکل میچرخد. منشور زن، زندگی، آزادی که بر خواستهای فوری اما بنیادین همه مردم  تاکید کرده است و یک  تاکید کلیدی آن اینست که میخواهد بر میخواهد به  بیش از صد سال ظلم و ستم و استثمار در ایران پایان داده شود و میگوید این مردم دیگر اجازه نمیدهند کسی از بالای سر جامعه تصمیم بگیرد و در آن بر حاکمیت خود مردم و شوراها تاکید دارد. این بطور واقعی مانیفست و  پلاتفرم اتحاد صفوف مردم در انقلاب است. یک تاکید بیانیه ها و قطعنامه های هشت مارس امسال برافراشتن پرچم منشور ۲۰ تشکل در همه جا و فریاد خواستهای اعلام شده آن در کوچه و خیابان، در مدرسه و  دانشگاه و در کارخانه و خیابان است. و این به هشت مارس امسال غنا می بخشد و از سوی دیگر هشت مارس انقلاب زن، زندگی، آزادی را به پیش میراند.

خواستهای برجسته بیانیه های هشت مارس امسال عبارتند از: برابری کامل حقوق زنان با مردان در تمامی عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و خانوادگی، امحا و لغو بی قید و شرط قوانین و فرم‌های تبعیض آمیزعلیه تعلقات و گرایشهای جنسی و جنسیتی، به رسمیت شناختن جامعه‌ی رنگین کمانیِ ال‌ جی ‌بی‌  تی‌  کیو آی ‌ای‌ پلاس، جرم زدایی از همه تعلقات و گرایشات جنسیتی‌ و پایبندی بدون قید و شرط به تمامی حقوق زنان بر بدن و سرنوشت خود و جلوگیری از اعمال کنترل‌ مردسالارانه،  لغو فوری صدور و اجرای هر نوع مجازات مرگ، اعدام، قصاص و ممنوعیت هر قسم شکنجه روحی و جسمی،  آزادی فوری و بی‌قید و شرط همه زندانیان سیاسی، منع جرم انگاری فعالیت سیاسی و صنفی  و محاکمه علنی آمرین و عاملین سرکوب اعتراضات مردم و پایان دادن فوری به سرکوب گسترده زنان و لغو همه قوانین زن ستیز از جمله حجاب اجباری و کودک همسری، و تاکید بر اینکه زنان ناموس هیچ کس نیستند و باید بر بدن و سرنوشت خود اختیار کامل داشته باشند. این بیانیه ها کیفرخواست جامعه علیه قتل مهسا و مهساها و ۴۴ سال جنایت حکومت آپارتاید جنسی هستند. و خواستهای مورد تاکید آن بندهایی از منشور حداقلی ۲۰ تشکل است .

یک مساله عاجل در  ۸ مارس امسال حمله وحشیانه شیمیایی حکومتیان به مدارس دختران دانش آموز در شهرهای مختلف است  که الان دامنه اش دارد به مدارس پسرانه و حتی اماکن عمومی نیز کشیده میشود. این جنایت نگرانی عموم مردم را دامن زده و به گفتمان های داغ هشت مارس امسال  تبدیل شده است. شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان معلمن را در ادامه اعتراضاتشان برای پیگیری خواستهای شان و علیه فقر و گرانی افسار گسیخته ای که هم اکنون موضوع اعتراض همه مردم است، در اعتراض به حملات شیمیایی حکومتیان به مدارس دخترانه، برای شانزدهم آذر یعنی یک روز قبل از هشت مارس روز جهانی زن فراخوان به تجمعات سراسری داده است. این فراخوان با حمایت وسیعی در سطح جامعه پاسخ گرفته  و تشکلهای مختلفی از کارگران و بخش های مختلف جامعه از آن اعلام  حمایت کرده اند.  فراخوان من به پیوستن وسیع به این روز و  وصل کردن این حرکت اعتراض به روز جهانی زن این روز آزادیخواهی است. و نه تنها این بلکه در روز جهانی زن در هفدهم اسفند نیز اعتراض علیه حملات وحشیانه به دانش آموزان دختر را به یک موضوع مهم اعتراضی خود تبدیل کنیم.

فراخوانهای سراسری برای بزرگداشت روز جهانی زن، منشور خواستهای حداقلی بیست تشکل که به پرچم هشت مارس امسال تبدیل شده است و  بیانیه های  پر شور به مناسبت روز جهانی زن بیش از پیش جایگاه و مکان هشت مارس در دل انقلاب  را نشان میدهد.  انقلابی که بازتاب جهانی گسترده دارد و طبق گزارشات در بسیاری از شهرهای جهان سازماندهندگان هشت مارس ها با انواع ابتکارات  در فراخوانهایشان به این مناسبت  در تدارک گرمترین حمایت ها از انقلاب زن زندگی آزادی در ایران هستند. همه این اتفاقات شورانگیز تاکید بیشتر بر برگزاری یک هشت مارس وسیع و توده ای و رزمنده در ایران و جهان و جلب همبستگی های وسیع بین المللی برای به انزوا کشاندن حکومت آپارتاید جنسی جمهوری اسلامی است. هشت مارس، روز جهانی زن را سراسری و با قدرت برگزارکنیم. زنده باد هشت مارس، زنده باد انقلاب زن، زندگی، آزادی!

شهلا دانشفر دبیر کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری-مارس ۲۰۲۳

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب