به کارزار حمایت از کارگران نفت بپیوندیم-شهلا دانشفر

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۸۰۲

 اعتراضات در نفت گسترده است.  با اعتراضات هر روه کارگران رسمی و قراردادی  و روند پرشتاب آن، اعتراضات در نفت میرود تا ابعاد  سراسری تری بخود بگیرد.

اعتراضات کارگران رسمی به تعرضات حکومتی به معیشتشان و کارگران قراردادی به اشکال مختلف قراردادهای برده وار کاری و بساط چپاول و غارت پیمانکاران است. بدین ترتیب ما شاهد خیزش هزاران کارگر در نفت، این مرکز اقتصادی کلیدی کشور علیه ساختارهای اقتصادی- سیاسی حکومت هستیم. ساختاری که با اتکا به آن ۴۴ سال است مافیای حکومتی تسمه از گرده کارگران کشیده است.

کارگران رسمی که نقش تعیین کننده ای در نفت دارند، در صف جلوی اعتراضات قرار دارند و با  خواست حذف سقف حقوق و بازگرداندن کسورات مالیاتی و دیگر مطالباتشان و  تعیین روزی ثابت در هفته برای اعتراض بر تداوم مبارزات خود  تا رسیدن به خواستهایشان تاکید دارند. کارگران نفت و گاز آغاجاری قدمی فراتر گذاشته و بر هر روزه بودن اعتراضاتشان تاکید کرده و در این مدت  نیز تجمعات متعددی برپا کرده اند.

بعلاوه کارگران قراردادی نیز در اعتراض به کل ساختار سیاسی اقتصادی نفت به میدان آمده اند. کارگران  قراردادی با انواع قرار داد مدت معین و حجمی و ارکان ثالثی و غیره که هزاران کارگر در نفت را در بر میگیرد،  بدنبال تجمع بزرگ خود در بیست و نهم مهر ماه در مقابل ساختمان مدیریت مناطق نفتخیز در اهواز، اولتیماتوم دادند که اگر پاسخ نگیرند، دامنه اعتراضاتشان به جزایر و سکوهای عملیاتی نفت کشیده خواهد شد. بدین ترتیب  فضای نفت بشدت ملتهب است .

کارگران نفت ستون فقرات جنبش کارگری هستند. آنها با اعتراضاتشان خواستهای اعتراضی بخش عظیمی از کارگران در سطح جامعه را نمایندگی میکنند. اعتراضات کارگران نفت در واقع گوشه دیگری از خیزش مردمی علیه فقر و بی تامینی و تعرضات معیشتی هر روزه حکومت به جامعه، و علیه شرایط برده وار کار است. یک شعار مهم انقلاب زن زندگی آزادی شعار “فقر، فساد، گرونی، میریم تا سرنگونی” بود و اعتراضات امروز کارگران نفت ربط مستقیمی به اعتراضات در کف خیابان و مبارزات گسترده همین امروز بازنشستگان دارد. مبارزاتی که هر روزه است.

این چنین است که اعتراضات کارگران نفت در متن شرایط پر تلاطم جنبش کارگری و کل جامعه جایگاه و اهمیت سیاسی مهمی  دارد. این اعتراضات با حرکت رو به جلوی خود   توازن قوا را برای گسترش اعتراضات و اعتصابات در خود نفت و در جنبش کارگری فراهم تر کرده و با گسترش بیشتر دامنه اش میتواند بستر ساز اعتصابات سراسری در سطح جامعه باشد. این اعتراضات میتواند فشار سیاسی و اقتصادی را بر گرده حکومت شدت داده و بر اعتراضات بخش های مختلف جامعه که به اشکال مختلف تداوم انقلاب را فریاد میزنند،  قدرت بخشد. از همین رو هم به لحاظ برحق بودن خواستهای کارگران نفت که مطالبات انباشته شده چهل و چهار ساله ای دارند و هم به لحاظ شرایط خطیر سیاسی ای که در آن قرار داریم بسیار بسیار مهم است و باید با تمام قدرت از مبارزات کارگران نفت حمایت و پشتبانی کنیم.

حزب کمونیست کارگری کارزار حمایت از کارگرن نفت را اعلام کرده است. فعال این کارزار باشیم. و انتظار میرود که بخشهای مختلف جنبش کارگری و کل جامعه حمایت از کارگران نفت را در دستور کار خود گذاشته و این کارزار را  در دستور کار فوری خود قرار دهند  و به هر شکلی که میتوانند حامی کارگران معترض در نفت باشند.  بویژه تشکلهای مختلف کارگری و اجتماعی، فعالین و اکتیویست های کارگری با بیانیه های مستقل و یا جمعی نقش موثری در تقویت اعتراضات کارگران نفت و بازتاب صدای اعتراض آنها در سطح جامعه دارند. تاکید من بر پشتیبانی وسیع جنبش کارگری و همه مردم از کارگران نفت  و بوِیژه حمایت فعال کلیه تشکلهای کارگری و بخش های مختلف اجتماعی از خواستها و اعتراضات این کارگران است. تاکید من بر پیشبرد کارزاری قدرتمند و سراسری در حمایت از کارگران نفت در داخل و در سطح جهانی است.  صدای کارگران معترض نفت در سطح جامعه ودر جهان باشیم.

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب