کارگران در هفته ای که گذشت- سهیلا رضوانی

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۸۱۰

روز دوشنبه ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۲

– جمع کثیری از مردم ساکن شهرستان گناوه از توابع استان بوشهر در ادامه اعتراضات سه هفته‌ی گذشته خود در یکی از خیابانهای اصلی شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند.  در این روز   کسبه و مغازه‌داران این شهرستان در تداوم اعتراضات هفته‌های اخیر، همزمان با برگزاری تجمعات خیابانی دست به اعتصاب عمومی گسترده‌ای زدند.  اعتراض این مردم  به مساله لغو سهمیه مرزنشینی ‍توسط دولت رپیسی و تعرضات معیشتی حکومت است. طبق این سهمیه تخفیفی در عوارض گمرکی برای مرزنشینان داده میشود و لغو آن بر بد تر شدن وضع معیشتی آنها که زندگیشان از این راه میگذرد تاثیر مستقیم دارد..

– بازنشستگان مخابرات در ادامه اعتراضاتشان به وضع بد معیشتی خود و عدم پاسخی کویی به مطالبات خود در ۲۲ شهر اهواز، رشت، سنندج، مریوان، کرمانشاه، کرمان، شهرکرد، زاهدان، اصفهان، اردبیل، ساری، ارومیه، همدان، خرم‌آباد، اراک، تهران، بندرعباس، تبریز، زنجان، دزفول، بیجار، بروجرد دست به تجمع اعتراضی زدند.

– حسین واحدی (داریوش اشکانی) ، از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی معلمان خراسان شمالی توسط شعبه اول دادگاه بجنورد به یک سال حبس محکوم شد. در این روز همچنین  روح اله گره گشا فعال صنفی معلمان در نورآباد واقع در شهرستان ممسنی، توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شد. او پیشترحکم جلب سیار گرفته بود.  دلیل بازداشت وی شرکت در تجمع بازنشستگان این شهر در روز  ١۴ آذر ماه است. بوده است. یک کارزار مهم معلمان اعتراض علیه امنیتی کردن مبارزات با خواست مشخص  بسته شدن پرونده های امنیتی و آزادی فوری و بدون قید و شرط تمام معلمان زندانی است.

روز سه‌شنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۲

– بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی اهواز مقابل استانداری خوزستان مشترکا دست به تجمع اعتراضی زدند.

– بازنشستگان کشوری در شهرهای اردبیل، قزوین، کرمانشاه، اراک و  سنندج  در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند. در اهواز بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی در مقابل استانداری تجمع مشترکی داشتند.

– بنابر گزارش منتشرشده، دانش‌آموزان و معلمان شهرستانهای راسک و بنت و آشار در سیستان و بلوچستان با دست نوشته های اعتراض خود از اعتراضات معلمان خرید خدمت که از روز هجده ‌آذر ماه  در سیستان وبلوچستان اعلام اعتصاب کرده بودند، اعلام حمایت کردند.

–  اعتصاب کسبه و بازاریان گناوه در اعتراض به عدم تحقق خواستهایشان وارد بیست و دومین روز خود شد. آنها در این روز مغازه هایشان را بسته و به اعتصاب خود ادامه دادند.

– سیامک صادقی چهرازی فعال صنفی فرهنگیان برای روز ۲۷ آذر ماه به شعبه ۳ دادگاه انقلاب اهواز احضار شد. او قرار است  با  اتهاماتی چون “نشر اکاذیب، فعالیت تبلیغی علیه نظام ، اجتماع و تبانی بری ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی و خارجی و عضویت در گروههای غیر قانونی” مورد محاکمه قرار گیرد.

– کامیار فکور، فعال کارگری که دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری میکند، به مرخصی اعزام شد.

– بخاطر ایمنی محیط کار بیست کارگر در کاشان حین انجام کار بر اثر مسمومیت با گاز منواکسید کربن دچار مصدومیت شدند.

روز چهارشنبه ۲۲ آذرماه ۱۴۰۲

– تصادف خودرو معلمان در مسیر بازگشت از مدرسه در محور اردل به جونقان باعث جان سپردن ۳ دبیر چهارمحالی شد. جاده های نا امن و سیرویس های اسقاطی غیر استاندرد هر روزه از مردم قربانی میگیرد.

– اعتبار بیمه درمان تامین اجتماعی کارگران معدن زغال سنگ رزمجای غربی تمدید نمی‌شود. عدم تمدید اعتبار بیمه های درمانی بخشی از دزدی های حاکم در قبال کارگران با استخدام موقت و یک موضوع اعتراض کارگراان است.

– کارگران رسمی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در ادامه اعتراضات پی در پی خود بخاطر تعرضات معیشتی حکومت و عدم پاسخگویی به خواستهایشان دست به تجمع زدند.

– بازنشستگان نفت اصفهان در اعتراض به دست اندازی به صندوق بازنشسستگی و عدم پاسخگویی به مطالبات خود بار دیگر مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی تجمع کردند.

– سید اکبر جعفری، استاد فیزیک دانشگاه شریف و متخصص مواد کوانتومی که در پی حمایت از دانشجویان در انقلاب زن زندگی آزادی در سال پیش احضار و بازجویی شده بود، با ارسال نامه‌ا ی به اعضای هیات علمی شریف، از ادامه تدریس در این دانشگاه استعفا داد.

– فرشته تابانیان، وکیل عباس دریس از بازداشت شدگان خیزی مردمی در سال ۹۸ در ماهشهر از حکم صادره برای دریس خبر داد و در صفحه شخصی خود نوشت:”عباس دریس، در شعبه سه کیفری یک استان خوزستان، به اتهام (قتل عمد) و (حمل و نگهداری اسلحه) به ۱۴ سال حبس تعزیری محکوم شد. مستند حکم را قاضی عِلم خود دانست و بر همین اساس، از این مقدار، ۱۰سال قابل اجرا ست. به این حکم اعتراض کردم.”. طبق خبر فرشته تابانیان محسن دریس برادر عباس دریس که با هم بازداشت شده بودند، بابت اتهام معاونت در قتل تبرئه شد و بابت اتهام نگهداری اسلحه به ۲ سال حبس محکوم شد. محسن دریس از سال ۹۸ تا حدود یک ماه پیش در زندان بود و عباس دریس از زندان سپیدار اهواز به زندان ماهشهر منتقل شده است.

– فواد فتحی، فعال کارگری، توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام عضویت در کومله  ، حزب کمونیست ایران، اقدام علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام، به چهار سال حبس محکوم شد.

-بنا بر اخبار منتشر شده جمعی از کارگران کارخانه آب معدنی داماش و کارگران شهرداری کیش چوب از عدم پرداخت مطالبات مزدی و سنوات چندین ماهه خود خبر دادند.

روز پنجشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۲

–  در سایه فقدان ایمنی محیط کار و شرایط نامناسب کار، کارگری در شهر کرج، در یک تعمیرگاه خودرو دچار مصدومیت شد.

روز جمعه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۲

– کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات‌قاره در جزیره لاوان در ادامه اعتراضاتشان به تعرضات معیشتی حکومت و عدم پاسخگویی به مطالباتشان دست به تجمع زدند.

روز شنبه ۲۵ آذرماه ۱۴۰۲

بدنبال سقوط از ارتفاع در ساختمان نوساز در سبزوار، کارگری به‌دلیل شدت جراحات وارد شده در دم و قبل از رسیدن اورژانس فوت شدند. کارگران هر روز قربانی شرایط نا امن کار میشوند.

– سپرده گذاران شرکت پیشتاز در تاکستان در اعتراض به چپاولگری ها و به سرقت رفتن پولهایشان تجمع کردند.

روز یکشنبه ۲۶ آذرماه ۱۴۰۲

– رامین صفرنیا  وکیل مدافع یونس آزاد فعال کارگری و بازنشسته مخابرات در توئیتی از صدور قرار وثیقه ۸ میلیارد تومانی برای موکل خود  خبر داد.  این فعال کارگری به جهت عود بیماری در دوران بازداشت در بیمارستان بستری بوده است.

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب